طراحی سایت

طراحی سایت

طراحی سایت یکی از مباحث اصلی در حوزه IT می باشد که در رشته های دانشگاهی حوزه IT به صورت ويژه به آن پرداخته می شود.طراحی سایت تلفیقی از مهارت های فنی - مهندسی و هنر طراحی می باشد.طراح سایت باید به زوایا و بخش های گوناگون حوزه IT مسلط باشد.طراح سایت با نرم افزارهای بسیار زیادی درگیر خواهد بود از نرم افزارهای ورد و فوتوشاپ گرفته تا نرم افزارهای مدیریت محتوا ،کار با نرم افزارهای سرور و برنامه نویسی و ... .

یک طراحی سایت هرچه معلومات بیشتری در زمینه فناوری اطلاعات داشته باشد و به نرم افزارهای بیشتری مسلط باشد می تواند سایت های بهتر و قابل قبول تری طراحی نماید.

تاثیر روانی استفاده از رنگ ها در کسب و کارهای مختلف

تاثیر رنگ در تبليغات و بازاریابی را نمی توان نادیده گرفت .گاهی رنگها بیشتر از هر چیز دیگری بر روی مخاطب تاثیر می گذارند و او را جذب می کنند .تنوع رنگ مناسب و استفاده از رنگ های متناسب در طراحی سایت  و در سایر روش های تبليغاتی اصلی انکار ناپذیر هست .توجه به روانشناسی رنگها در طراحی سایت  بسیار مهم هست و طراحان باید حتما به این مورد توجه ويژه ای داشته باشند .علاوه بر روانشناسی رنگها ،تناسب رنگ با حرفه و شغلی که تبليغاتش را انجام می دهسم نیز بسیار مهم هست.

تصورات نادرست در مورد استفاده از سی ام اس ها در طراحی سایت

همانطور که قبلا گفته شد سی ام اس ها نرم افزارهای مدیریت محتوایی هستند که برای طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرند.با استفاده از این نرم افزارها که قالبا تحت لینوکس هستند می توان بدون داشتن دانش برنامه نویسسی و صرف زمان اندکی سایتهایی با کیفیت طراحی کرد.البته این کار منوط به داشتن توانایی های کار با این سی ام اس ها می باشد.برخی از این سی ام اس ها عبارتند از جوملا ،ورد پرس دروپال و .....   . تصوارات نادرستی در مورد استفاده از این سی ام اس ها وجود دارد که در زیر به برخی از این موارد می پردازیم.

1- سرعت وب سایت :یکی از مواردی که به اشتباه در میان برخی کاربران رواج دارد این هست که سرعت این سی ام اس ها پایین هست.این مورد به طور عام صحیح نمی باشد ،در مواردی دیده شده است که استفاده از قالبها و ماژول های سنگین باعث کندی در لود شدن سایت می شود اما می توان با انتخاب قالبها و ماژول های مناسب و انجام تنظیمات خاصی که در سی ام اس هایی همچون جوملا و ورد پرس وجود دارد ، سایتی با سرعت قابل قبول و مناسب طراحی کرد.

2-امنیت وب سایت :تصور ندارست دیگری که در مورد سی ام اس ها وجود دارد این هست که سایتهایی که با سی ام اس ها طراحی شده اند امنیت پایین تری نسبت به سایر سایتها دارند .این تصور کاملا اشتباه است و درمواردی بسیاری ، عکس این موضوع صادق است.برای مثال اگر شخصی قصد طراحی یک وب سایت پویا برای خود داشته باشد و این کار را بخواهد از صفر شروع کند نیاز دارد که حتما سیستم مدیریت محتوای     وب سایت را نیز تولید کند .در این امر مشکلاتی وجود دارد که نمی توان به راحتی از کنار ان عبور کرد.در وحله اول طراحی سایتی با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی کار بسیار زمان بری می باشد و انجام این کار تنها برای وب سایتهای بزرگ معقول و مقرون به صرفه هست.مورد بعدی امنیت وب سایت است.سی ام اس هایی مانند جوملا و ورد پرس سی ام اس های به اصطلاح open source می باشند .این سی ام اس ها به صورت مرتب در حال بروزرسانی و توسعه هستند ،توسط میلیون ها کاربر مورد استفاده قرار می گیرند و از امنیت قابل قبولی برخوردار هستند.البته حتما سعی کنید از آخرین ورژن های سی ام اس ها استفاده کنید.اما چالش اصلی در طراحی سایت با سی ام اس اختصاصی امنیت سی ام اس می باشد.سی ام اس هایی مثل جوملا و ورد پرس سالها مورد استفاده قرار گرفته اند و مشکلات امنیتی آنها شناسایی و اصلاح شده است اما در طراحی سی ام اس اختصاصی باید از ابتدا کلیه اصولی امنیت را هنگام طراحی رعایت نمایید و تازه بعد از اتمام کار و آپلود سای بر روی اینترنت باید منتظر نتیجه باشید.

3-سی ام اس ها تنها برای سایتها کوچک مورد استفاده قزار می گیرند:تصور نادرست دیگر این هست که برخی فکر می کنند سی ام اس ها قابلیت چندانی ندارند و از آن برای طراحی سایتهای بزرگ نمی توان استفاده کردو این جمله نیز کاملا اشتباه است . و وبسایتهای بزرگی هستند که با جوملا وردپرس و .. طراحی شده اند و بسیار محبوب می باشند.

فعالیت فریلنسرها در بازار طراحی سایت

فری لنسرها کسانی هستند که برای خود کار می کنند ،جا و مکان مشخصی ندارند و معمولا کارها و سفارشات را در منزل انجام می دهند .طراحی سایت یکی از حرفه هایی هست که نیاز به سرمایه خاصی ندارد،صرفا داشتن یک لپ تاپ و کامپیوتر و اتصال به اینترنت هر کسی می تواند به راحتی و بدون هیچ مشکلی به حرفه طراحی سایت بپردازد.درحال حاضر تعداد بسیار زیادی با این روش در حال کسب و کار هستند و در مواقعی نیز این کسب و کارها پیشرفت چشم گیری داشتند .البته در مورد سفارش دادن محصول به این قبیل اشخاص ملاحضاتی وجود دارد از جمله اینکه شخص مورد نظر تخصص و توانایی کافی را داشته باشد و همچنین سایت با کیفیتی ارائه دهد.مشتریان عزیز دقت داشته باشند هنگام در صورت ارائه سفارش طراحی سایت چه به شرکتها و چه به اشخاص حتما درخواست کنید که هاست و دامین سایت به نام خود شما ثبت شود.در صورتی که هاست و دامین به نام شرکت طراح سایت یا شخصی که سایت را طراحی می کند ثبت شود شما مالکیتی بر روی هاست و داین نخواهید داشت و برای انجام هر عملیاتی بر روی هاست و دامین از جمله تمدید ،انتقال و ... شرکت یا شخص مورد نظر درخواست کنید که این کار را انجام دهد.بعضا دیده شده ات که برخی شرکتها و اشخاص هاست و دامین را به نام سفارش دهنده طراحی سایت ثبت نکرده اند و در تمدید آن غفلت کرده اند و دامنه ای که مدت ها برای آن زحمت کشیده شده است از دسترس خارج شده است و یا با رشد و ارزشمند شدن دامنه اقدام به درخواست مبالغ بالا و درخواستهای نامتعارف مالی از مشتری داشته اند.

طراحی سایت

طراحی سایت کلمه است که امروزه در کسب و کارهای مربوط به IT بسیار شنیده می شود.طراحی سایت تکنولوژی است که از ابتدا مورد توجه برنامه نویسان و طراحان قرار داشته است و در واقع طراحی سایت تلفقی از دو هنر طراحی و علم برنامه نویسی است .امروزه با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی طراحی سایت بسیار ساده تر از گذشته انجام می شود .تولید سی ام اس ها ،افزونه ها و قالبهای متعدد و بسیار متنوع وتوسعه سرورهای پشتیبانی کننده آنها دست طراحان را برای تولید سایتهای بسیار زیبا و کاربردی با قابلیت های فرواوان در کمترین زملن ممکن باز گذاشته است.در گذشته طراحی سایت به این سادگی نبود .طراحی ها با نرم افزارهای ابتدایی مانند frontpage و غیره انجام می شد و برای انجام کوچکترین عملیاتهایی نظیر search می بایست ده ها خط کد نوشته می شد.شاید طراحان سایت بیشتر از همه مدیون توسعه دهندگان لینوکس باشند .اغلب سی ام اس های جدید مانند جوملا و ورد پرس و .. توسط توسعه دهندگان نرم افزارهای لینوکس تولید شده اند .پیدایش و توسعه روز افزون سی ام اس ها نق چشم گیری در افزایش تعداد وب سایتها داشته است و به دلیل راحتی طراحی سایت با این سی ام اس ها افرادی بیشتری علاقه مند به طراحی سایت و صفحات وب شدند.امروزه یک کاربر ساده کامپیوتر با صرف زمان نسبتا کمی می تواند یک سایت طراحی کنید .اما سوال اینجاست که آیا همین مقدار کافی است ؟شما هم می توانید مانند یک معمار دیواری از آجر و سیمان بنا کنید و آیا کیفیت کار شما با معمار همسان خواهد بود؟البته که نه .طراحی سایت یک تخصص و فن بسیار پیچیده و به روز است .این مقوله نیاز به مطالعه تجربه و خلاقیت فراوانی دارد .در طراحی یک سایت نمی توان فقط به بالا آوردن یک وب سایت زیبا بسنده کرد.در طراحی وب سایت باید مجموعه ای از فاکتورها سنجید شود .روانشناسی رنگها ،رده سنی مخاطبان وب سایت ،مباحث امنیتی سایت موارد مربوط به سئو سایت و چندین و چند فاکتور دیگر باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد تاسایتی مناسب و درخور تولید شود.در زیر به برخی از این فاکتورها می پردازیم.

-رنگ بندی وب سیات :رنگ بندی یکی از اصول مهم در طراحی سایت است. استفاده از رنگهای مر تبط با فعالیت سازمان یا شرکت یک صال بسیار مهم هست که نباید از آن غاقل شد .مثلا برای طراحی سایتهای پزشکی از رنگهای سبز ،آبی کم رنگ ، خاکستری و سفید بسیار استفاده می شود.رنگهایی که گفته شد به لحاظ روانشناسی در مخاطب حس اعتماد ایجاد می کنند و همچنین رنگ سبز نماد تندرستی و سلامت هست.رنگ تیره نشان چیرگی و خبرگی در تخصص می باشد  و... هر یک از رنگها نماد و معنی خاصی دارد و حس خاصی در مخاطب ایجاد می کند.

-سرعت لود شدن سایت:در سایتها و cms ها تنظیماتی جهت مدیریت سرعت لود شدن سایت وجود دارد ،سعی کنید این تنظیمات را انجام دهید ،حتی المکان از ماژول های سنگین در سایت استفاده نکنید ،حجم تصاویر و عکس ها را تا حد ممکن کم کنید البته بدون کم شدن کیفیت.

-تولید محتوای مناسب : محتوای مناسب می تواند تاثیر چشم گیری در جذب مخاطبین و بهبود رتبه سایت داشته باشد.محتوای صحیح ،علمی ،بدون کپی از سایر سایتها ها و بدون غلط املایی چیزی است که برای هر وب سایتی بسیار مفید هست .

-نام دامنه مناسب برای سایت :نام سایت یکی از فاکتورهای بسیار مهم می باشد که بر جنبه های بازدید از سایت ،علاقه مند شدن کاربران به سایت ،جلب توجه و توجه بیشتر موتورهای جستجوگر به سایت تاثیر دارد.

نقش تصاویر در کیفیت و زیبایی سایت

تصاویر نقش بسیار مهمی در زیبایی کیفیت و جذب کاربران دارد.تصاویر حرفه ای ،با کیفیت بالا و البته حجم کم ایده ال یک وب سایت در هر زمینه می باشد.اگر به وب سایتهای بزرگ مراجعه کنید نقش تصاویر را در این وب سایت ها به وضوح مشاهده می کنید.سعی کنید تهیه تصاویر برای وب سایت را به همان دوره طراحی سایت موکول نکنید ،تهیه تصاویر و عکس نه یک کار معمولی و عادی بلکه یک امر تخصصی و فنی است اگر امکان استخدام عکاس حرفه ای را ندارید سعی کنید در فواصل زمانی معین از محصولات و خدمات خود عکس گرفته و برای قرار دادن در سایت یا صفحات اجتماعی آماده کنید.در صورتی که با برنامه های گرافیکی مانند فوتوشاپ آشنایی دارید می توانید تصاویر خود را در این نرم افزار ادیت کنید.سعی کنید آدرس وب سایت و یا نام شرکت خود را بر روی وب سایت خود درج کنید تا امکان سو استفاده از تصاویری که برای آن زحمت کشیده اید نباشد.اغلب تصاویر بر روی وب یا فرمت jpg ،bmp وgif می باشند .

 برنامه نویسی صفحات وب

برنامه نویسی صفحات وب یکی از بخش های جذاب و بسیار مهم در طراحی و توسعه صفحات وب می باشد امروزه به دلیل تولید ماژول ها و نرم افزارهای فراوان تحت وب کم تر کسی به سراغ برنامه نویسی تحت وب می رود .اما کسانی که درک عمیق تری از فرایندهای طراحی سایت دارند می دانند که برای توسعه و پیشرفت در این رشته و همچنین تولید سایتهای بزرگتر نیازمند حرکت به سمت آموزش و یادگرفتن برنامه نویسی دارند . اما چه زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت مناسب تر است ؟

دو روش و متد برای برنامه نویسی تحت وب کاربردی و مناسب است .برنامه نویسی php و برنامه نویسی asp.net .برنامه نویسی php برای سیستم های تحت لینوکس کاربرد دارد و نسبت به برنامه نویسی asp.net از اقبال بیشتری برخوردار بوده است .تولید سی ام اس ها ،ماژول ها و قابلیت open source بودن این زبان برنامه نویسی از مزایای مهم برنامه نویسی به همتای مایکروسافتی خود دارد.برنامه نویسی asp.net توسعه یافته برنامه نویسی asp هست که تغییرات اساسی نسبت به نسخه اصلی خود داشته است.در زبان برنامه نویسی asp.net بعد از نصب یکی از نسخه های visual sutdio.net شما قادر خواهید بود زبان برنامه نویسی مورد نظر خود را انتخاب کنید .اغلب برنامه نویسان از دو زبان visula basic و #c برای برنامه نویسی استفاده می کنند.در محیط .net شما فرم ها ،ویزارد ها و بسته های فراوانی دارید که می توانید از آن ها در صفحات تولید وب سایت خود استفاده کنید .

موارد موثر بر سرعت وب سایت

سرعت وب سایت یکی از دغدغه های مهم صاحبان وب سایت است و همچنین یکی از فاکتورهای بسیار مهم و موثر بر سئو سایت می باشد.سرعت یک وب سایت به عوامل بسیاری بستگی دارد.یکی از مهمترین این عوامل فرایند طراحی سایت می باشد.استفاده از قالبها و ماژول های سنگین ،استفاده از کدهای نامناسب و غیر اصولی در صفحات وب و استفاده از تصاویر و فایلهای با حجم بالا از مهمترین عواملی است که تاثیر مستقیم بر سئو سایت دارد.عامل مهم تر دیگری که می توان از آن نام برد هاست وب سایت می باشد.جهت مطالعه بیشتر برای انتخاب هاست مناسب به ابن لینک مراجعه نمایید.در صورتی که سرعت سایت برای شما مهم هست و مشکلی در هزینه کردن برای هاست ندارید می توانید از سرورهای مجازی استفاده کنید و وب سایت خود را بر روی سرور مجازی قرار دهید.

 

نویسنده مطلب: مهندس مرتضی خیری


آخرین مطالب

درباره سایت

این سایت در تاریخ 5 فروردین 1399 به روزرسانی شد و با قالب و امکانات جدید در اختیار کاربران قرار گرفت.در وب سایت جدید سعی شده است تجربه های مفید وارزشمند این مجموعه در زمینه طراحی سایت و سئو به صورت روزانه و هفتگی در سایت درج شود تا علاقه مندان برنامه نویسی ،طراحی سایت و سئو از مقالات ما استفاده کنند.


 

سایر خدمات

بیش از 90 درصد فعالیت مرکز طراحی سایت تهران در حوزه طراحی سایت و خدمات سئو هست. بااین‌حال ما درزمینهٔ تعمیر کامپیوتر و دوربین مداربسته و شبکه های کامپیوتری نیز فعالیت داریم.