اهمیت برنامه‌نویسی تحت وب در طراحی سایت‌های پیشرفته

امروزه به دلیل توسعه هر چه بیشتر تکنولوژی در حوزه‌های مختلف ازجمله طراحی سایت، طراحی سایت بسیار ساده‌تر از گذشته شده است. طراحی سایت با دهه‌های گذشته بسیار تفاوت پیدا کرده است. برای مثال 20 سال پیش که ما طراحی سایت را در دانشگاه آغاز کردیم، با استفاده از نرم‌افزار frontpage می‌توانستیم صفحات گرافیکی استاتیک وب‌سایت را طراحی کنیم. اما برای سایر امور نظیر جستجو در سایت، ثبت‌نام در سایت و سایر امور تعاملی، نیازمند برنامه‌نویسی بودیم؛ در آن زمان ما از برنامه‌نویسی asp استفاده می‌کردیم. اما امروزه، انبوه ماژول‌ها و افزونه‌های مختلف، باعث کاهش احساس نیاز به برنامه‌نویسی تحت وب شده است. افراد به‌راحتی نیازهای خود را از طریق این افزونه‌ها و یا امکاناتی نظیر واسطه‌های فرم ساز و ... برآورده می‌سازند. بااین‌حال هنوزهم برنامه‌نویسی تحت وب به‌عنوان یکی از امور بسیار مهم در حوزه وب دنبال می‌شود. بسیاری وقت و انرژی فراوانی برای یادگیری برنامه‌نویسی تحت وب می‌گذارند. به‌راستی چرا؟ یادگرفتن برنامه‌نویسی تحت وب چه مزایایی دارد که بسیاری از افراد زمان طولانی صرف یاد گرفتن آن می‌کنند؟ در ادامه توضیح می‌دهیم.

یادگیری برنامه‌نویسی تحت وب امکانات فراوانی برای شما  برای طراحی و توسعه وب‌سایت‌های پیچیده و قدرتمند ایجاد می‌کند. با این مهارت، می‌توانید از ابزارها و فریمورک‌های متنوعی استفاده کنید که به بهبود کارایی، امنیت و توانایی تعامل با کاربران کمک می‌کنند.  با برنامه‌نویسی تحت وب می‌توانید وب‌سایت‌های اختصاصی گران‌قیمت تولید کنید؛ اپلیکیشن های تحت وب تولید کنید و در کل وب‌سایت‌هایی با توانایی‌های اختصاصی و پیچیده تولید کنید.از سوی دیگر با داشتن این مهارت، می‌توانید به‌راحتی با تیم‌های توسعه‌دهنده مختلف هماهنگی داشته و در پروژه‌های گسترده‌تری شرکت کنید.

برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تحت وب، شما می‌توانید از مراحل و منابع زیر برای شروع استفاده کنید:

  1. یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط:
    • HTML و CSS: برای طراحی وب‌سایت‌ها و ایجاد ساختار و ظاهر آن‌ها.
    • JavaScript: برای تعامل وب‌سایت با کاربران و ایجاد افکت‌ها و ویژگی‌های پویا.
    • یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور مانند PHP، Python، Ruby یاjs: برای توسعه قسمت‌های پردازشی و مدیریت داده‌ها در سمت سرور.
  2. آشنایی با پایگاه داده‌ها:
    • SQL: برای مدیریت و استفاده از پایگاه داده‌های رابطه‌ای مانند MySQL یا
    • NoSQL: برای آشنایی با پایگاه داده‌های غیررابطه‌ای مانند MongoDB یا
  3. فریمورک‌های وب: آشنایی با فریمورک‌های معروف مانند Django (Python)، Ruby on Rails، Laravel (PHP)، Flask (Python)، js (Node.js) و غیره کمک می‌کند تا به سرعت و با بهره‌وری بیشتر وب‌سایت‌های پیچیده‌تر را توسعه دهید.
  4. آموزش‌های آنلاین: استفاده از پلتفرم‌های آموزشی مانند Coursera، Udemy، Codecademy، Khan Academy، وب‌سایت‌های رسمی زبان‌های برنامه‌نویسی و فریمورک‌ها و ... به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم را بیاموزید.
  5. پروژه‌های عملی: تمرین و توسعه پروژه‌های عملی (مثلاً وب‌سایت شخصی، وبلاگ، سیستم مدیریت محتوا، فروشگاه آنلاین و ...) با استفاده از دانش‌هایی که آموخته‌اید، به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را بهبود ببخشید.
  6. شرکت در جوامع آنلاین و کلاس‌های آموزشی: اشتراک‌گذاری تجربیات، پرسیدن سوالات و حل مشکلات با دیگران در جوامع برنامه‌نویسی مانند Stack Overflow، GitHub، Reddit و شرکت در کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌های مرتبط به رشته مورد نظر.
  7. منابع مرجع: استفاده از منابع مرجع معتبر مانند وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها، مقالات، ویدئوها و پادکست‌های مرتبط با زمینه برنامه‌نویسی تحت وب.

با توجه به این مراحل و منابع، می‌توانید یک مسیر آموزشی مناسب برای خود ترسیم کرده و به تدریج به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تحت وب تبدیل شوید. همچنین، اهمیت انعطاف‌پذیری، پیشرفت مداوم و تمرین مداوم در این مسیر نیز بسیار حائز اهمیت است.


آخرین مطالب

درباره سایت

این سایت در تاریخ 5 فروردین 1399 به روزرسانی شد و با قالب و امکانات جدید در اختیار کاربران قرار گرفت.در وب سایت جدید سعی شده است تجربه های مفید وارزشمند این مجموعه در زمینه طراحی سایت و سئو به صورت روزانه و هفتگی در سایت درج شود تا علاقه مندان برنامه نویسی ،طراحی سایت و سئو از مقالات ما استفاده کنند.


 

سایر خدمات

بیش از 90 درصد فعالیت مرکز طراحی سایت تهران در حوزه طراحی سایت و خدمات سئو هست. بااین‌حال ما درزمینهٔ تعمیر کامپیوتر و دوربین مداربسته و شبکه های کامپیوتری نیز فعالیت داریم.