یک نکته مهم در مورد سئو این است که در صورت بروز اشتباهات در سئوی سایت، کاربران معمولا خطاهای واضحی دریافت نمیکنند (مگر اینکه در کنسول گوگل مستر ثبتنام کرده باشند که آن هم تنها برخی از خطاها را نشان میدهد، نه همه آنها). بسیاری از اشتباهاتی که افراد مبتدی در سئو انجام میدهند، در کوتاهمدت قابل شناسایی نیستند و خطاهای مشخصی ظاهر نمیشوند. اثرات این اشتباهات معمولاً در بلندمدت نمایان میشود؛ مثلاً بعد از دو یا سه ماه، افراد متوجه میشوند که فعالیتهایشان چه تأثیری بر عملکرد سایت گذاشته است.
از سوی دیگر، برخی افراد مبتدی یا کسانی که سایتی را سفارش میدهند، فکر میکنند که تولید محتوا (که بخش مهمی از سئو سایت است) چیزی ساده است که کارمندان آنها به راحتی از پس آن برمیآیند، یا آن را صرفاً به کپیپیست محدود میکنند. یا تصور دارند که با جستجوی آموزشهای ساده در گوگل میتوانند سئو را یاد بگیرند و روی سایت اعمال کنند. اما واقعیت این است که سئو یک فرایند تخصصی است که حتی کوچکترین جزئیات آن میتواند تأثیر زیادی بر رتبهبندی سایت داشته باشد.
حتی اگر یک شخص مبتدی با سواد کامپیوتری مناسب باشد و آموزشهای اولیه سئو را دیده باشد، هیچگاه نمیتواند به اندازه یک سئوکار حرفهای موفق عمل کند. یک سئوکار حرفهای با تجربهای که در زمینه سئو به دست آورده است، به وضوح تأثیر تمام نکات و تغییرات بر سئو سایت را درک میکند و میتواند تصمیمات دقیقی بگیرد. سئو پر از نکات ظریف و پیچیدهای است که صرفاً با آموزشهای عمومی به دست نمیآید؛ بلکه باید آنها را تجربه کرد و در طول زمان آموخت.
حتی اگر یک کارمند مبتدی سئو را به دست گیرد و آن را به طور مستقل انجام دهد، قطعاً باید تحت نظارت یک متخصص سئو قرار گیرد. چون بسیاری از مواقع دیدهایم که کارمندانی برای ماهها روی سایت فعالیت کردهاند، ولی هیچ تأثیر مثبت یا تغییرات ملموسی در عملکرد سایت مشاهده نکردهاند.