طراحی سایت و سئو به عنوان دو جنبه یکپارچه و نه جداگانه از هم باید در استراتژی بازاریابی اینترنتی مد نظر قرار گیرند. در حال حاضر، در همه روشهای بازاریابی، از جمله بازاریابی سنتی، چریکی و اینترنتی، وجود یک وب سایت حرفهای تاکید شده است. طراحی سایت و سئو به عنوان یک مفهوم کلان و یک راهکار یکپارچه و منحصر به فرد، اساس رشد هر کسب و کاری را تشکیل میدهند.
آیا سئو تنها به سایتها محدود است؟
عبارت SEO که مخفف عبارت Search Engine Optimization (بهینهسازی برای موتورهای جستجو) است، تنها بر روی سایتها محدود نیست و کاربرد گستردهتری دارد. برخی از الگوریتمها و اصول سئو را میتوان در وبلاگها و شبکههای اجتماعی نیز اعمال کرد. با رعایت صحیح اصول و استانداردهای سئو در موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، میتوانید وبلاگ یا شبکه اجتماعی خود را با کلمات کلیدی مورد نظرتان را به صفحه اول گوگل برده و به دید بازدیدکنندگان بیشتری برسانید. با این حال، به دلیل احتمالی فیلتر شدن شبکههای اجتماعی در کشور، سرمایهگذاری بر روی سئو صفحات اجتماعی ممکن است با ریسک بالایی همراه باشد. همچنین، در صورت ثبت وبلاگ و کار روی سئو آن، باید دقت داشته باشید که فضا و نام شما ممکن است در اختیار شما نباشد و در صورت مشکل یا غیرفعال شدن سرویس، به سادگی دسترسی به صفحه وبلاگ خود را از دست بدهید.
به طور کلی، اصول سئو را میتوان بدون طراحی سایت و توسط امکانات دیگری که ذکر شده است (با در نظر گرفتن محدودیتها) پیاده سازی کرد و از آن بهرهمند شد. اما طراحی سایت نیز به تنهایی و بدون رعایت اصول سئو و رتبهبندی در موتورهای جستجو، نتایج و بازدهی لازم را نخواهد داشت. به عبارت دیگر، طراحی سایت و سئو دو عبارت مجاز هستند که در صورت پیادهسازی هر دو در یک ساختار، میتوانند نتایج مطلوب و ایدهآلی را به دست آورند.