حملات ddos و راههای مقابله با آن

حملات ddos از جملات حملات شایعی است که با هدف از کار انداختن سایت ها و سرویس های آن لاین  توسط هکرها انجام می شود.ddos مخفف عبارت انگلیسی  distributed denied of service است.با توجه به اینکه اخیرا وب سرورها و سرویس های مختلف آن لاین در داخل ایران با این گونه حملات مواجه بودند و به گفته کارشنان این حملات در روزهای اخیر موجب قطعی موقت و افت ترافیک اینترنت در برخی روزها شده است، به بررسی این نوع حملات می پردازیم.

قبل از توضیح مکانیزم این نوع حملات بایستی این توضیح را عرض کنیم که شبکه های کامپیوتری لایه های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری دارند که این لایه ها در علوم شبکه به هفت لایه تقسیم بندی شده اند.هر لایه وظیفه و مسئولیت مجزایی دارد و داده هایی که در شبکه اهم از شبکه داخلی و اینترنت ارسال و دریافت می شوند در بستر الگوریتم ها و پروتکل ها در لایه های مختلف ارسال و دریافت می شوند .همچنین این لایه ها قرار دادی و فرضی اما در عین حال بسیار کاربردی ومهم می باشند.

هر سیستمی در دنیای اینترنت و شبکه، زمانی که درخواست دریافت سرویس و خدماتی تحت شبکه می کند ابتدا یک درخواست به سایت یا سرور ارائه دهنده این خدمات ارسال  می کند.درخواست ممکن است درخواست نمایش یک سایت در مرورگر ،مشاهده ایمیل و.... باشد.سرور مقصد درخواست را دریافت کرده وآنالیز می کند و جواب مناسب با آن درخواست را به درخواست کننده ارائه می دهد .هر سرور و سرویس دهنده ای نیز امکانات معین و محدودی برای جواب دادن به درخواست های کاربران دارد.در صورتی که تعداد درخواست ها برای مشاهده یک سایت یا سرویس بیش از توان پاسخگویی سرور باشد ممکن است سرور قادر به پاسخگویی به کاربران نباشد و از دسترس خارج شود.این مشکل ممکن است بارها به صورت طبیعی رخ دهد.حتما این مورد را کاربران به کرات در کشورمان تجربه کرده اند.برای مثال سایت های دولتی یا سایتهای فروشگاهی شرکت های بزرگ که هر از گاهی فراخوان و ثبت نام های مختلف انجام می دهند به دلیل درخواست میلیون ها نفر در مدت زمان کوتاه، با مشکلات نظیر هنگ کردن سرور و خارج شدن سرور از دسترسی کاربران روبرو می شوند.اما این موردی است که به صورت طبیعی اتفاق می افتد در حالی که در حملات ddos درخواست ها سوری می باشد و با هدف از کار انداختن سرور انجام  می شود.

روش های انجام جملات ddos

حملات ddos از جمله پیچیده ترین حملات هکرها می باشد.این حملات توسط تعداد زیادی سیستم آن لاین و به صورت هم زمان انجام  می شود.یکی از جدیدترین روش های هکرها ایجاد و انتشار ویروس و بدافزا در سطح اینترنت می باشند.هکرها با آلوده کردن سیستم ها در سطح اینترنت از سییستم های قربانی و آلوده به ویروس جهت حمله و ارسال درخواست به سایت و سرور قربانی استفاده می کنند.در واقع ویروس در سیستم قربانی بدون آنکه کاربر متوجه شود درخواست های در خدمت هکرها برای ارسال درخواست ها نمعمول و تکراری خواهد بود.استفاده از ربات ها دیگر ترفند هکرها برای حملات وسیع از نوع ddos می باشد.

روش های مقابله با حملات ddos

حملات ddos تنها قادر به ایجاد وقفه در سرور و سایت می باشد.این حملات قادر به ایجاد خسارت و آسیب به سیستم های هدف نیستند.مهم ترین روش مقابله با این حملات استفاده از فایروال نرم افزاری و سخت افزاری می باشد.

 

نویسنده مطلب: مهندس مرتضی خیری


آخرین مطالب

درباره سایت

این سایت در تاریخ 5 فروردین 1399 به روزرسانی شد و با قالب و امکانات جدید در اختیار کاربران قرار گرفت.در وب سایت جدید سعی شده است تجربه های مفید وارزشمند این مجموعه در زمینه طراحی سایت و سئو به صورت روزانه و هفتگی در سایت درج شود تا علاقه مندان برنامه نویسی ،طراحی سایت و سئو از مقالات ما استفاده کنند.


 

سایر خدمات

بیش از 90 درصد فعالیت مرکز طراحی سایت تهران در حوزه طراحی سایت و خدمات سئو هست. بااین‌حال ما درزمینهٔ تعمیر کامپیوتر و دوربین مداربسته و شبکه های کامپیوتری نیز فعالیت داریم.