اشتباهات رایج در طراحی سایت میتوانند بهراحتی باعث فرار کاربران و از دست دادن مشتریان بالقوه شوند.
در ادامه، مهمترین اشتباهات رایجی را که باعث فراری شدن مشتریان میشود، بررسی میکنیم:
طراحی شلوغ و نامنظم
چرا مشتری فرار میکند؟
وقتی وارد سایتی میشوید که همهچیز در هم ریخته، فونتها ناهمخوان، رنگها آزاردهنده، بنرهای تبلیغاتی شلوغ و اطلاعات پراکنده است،
حس سردرگمی و عدم اعتماد به کاربر منتقل میشود.
در نتیجه، کاربر بهجای گشتن دنبال خدمات یا محصولات، بلافاصله سایت را ترک میکند.
چند اشتباه رایج دیگر که همین اثر را دارند:
-
سرعت پایین بارگذاری سایت
کاربران بیش از ۳ ثانیه منتظر نمیمانند! -
عدم نمایش صحیح در موبایل (ریسپانسیو نبودن)
بیش از ۷۰٪ کاربران با گوشی وارد سایت میشوند. -
نبود دکمههای واضح برای اقدام (CTA)
مثلاً دکمه "خرید"، "تماس با ما"، یا "ثبت سفارش" مشخص نیست یا در جای نامناسبی قرار دارد. -
محتوای نامرتبط یا بیکیفیت
متنهای بیارزش یا کپیشده اعتماد کاربر را از بین میبرند. -
استفاده از پاپآپهای آزاردهنده و بیموقع
بهویژه اگر کاربر صفحه اصلی سایت را هنوز ندیده، بلافاصله پاپآپ ظاهر شود. -
نبود اطلاعات تماس یا آدرس مشخص
اگر کاربر نداند با چه کسی طرف است، نمیخرد. -
اشتباه در رنگبندی و تضاد پایین متن با پسزمینه
متن خاکستری روی پسزمینه سفید؟ دردسرساز و ناخواناست. -
استفاده از قالبهای قدیمی و از مد افتاده
کاربران وقتی وارد سایتی میشوند می بینند که ظاهر آن یادآور اینترنت سالهای ۸۰ و ۹۰ میلادی است،
ناخودآگاه احساس میکنند با کسبوکاری قدیمی، غیرحرفهای و شاید حتی غیرفعال روبهرو هستند.